مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی  از افتتاح راه آهن ۷۶ کیلومتری خواف-هرات در هفته دولت خبر داد. علی نورزاد در گفت وگو با  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن خواف-هرات در هفته دولت خبر داد و گفت: عملیات عمرانی این خط تا ایستگاه شمتیغ به پایان رسیده و این ایستگاه نیز هم اکنون در دست اجراست و در مراحل پایانی قرار دارد.  وی تصریح کرد: راه‌آهن خواف- هرات در ادامه راه‌آهن تربت حیدریه-سنگان و شاخه‌ای منشعب شده از راه‌آهن بافق- مشهد است و در خاک ایران از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه، نزدیک ایستگاه خواف شروع می شود و در امتداد شمال‌غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد و در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد- خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند.... مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: این خط ‌‌آهن در کیلومتر ۳۸ تا ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور می کند و در کیلومتر ۴۷ تا ۵۲ وارد منطقه‌ای هموار می‌شود و از کیلومتر ۵۵ در مجاور نوار مرزی قرار می گیرد و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد. معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از احداث این خط‌ آهن را توسعه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن سنگان و حمل ریلی به مراکز صنعتی فولادسازی کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به عبور راه‌آهن بافق – مشهد از تربت حیدریه و نیز هم‌راستایـی آن با مسیـر معادن عظیم سنگ آهن سنگان و مجتمع فولاد خراسان (نیشابور)، اتصال راه‌آهن بافق – مشهد به سنگان مطرح شد.  همچنین از آن جا که معادن سنگ‌آهن سنگان در حاشیه مرزی و به فاصله ۳۰ کیلومتری خاک کشور افغانستان قرار دارد، احداث راه‌آهن تربت حیدریه – سنگان – هرات نیز مورد مطالعه قرار گرفت. نورزاد خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا بسیار مهم است.  مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس وشورای اسلامی که مردادماه در محل استانداری برگزار شد در باره این پروژه گفت :پروژه خط آهن خواف هرات 210کیلومتر طول دارد که هم اکنون عملیات زیرسازی و ریل گذاری  77 کیلومتر اولیه آن از خواف تا نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان (به طول 76.8کیلومتر )به اتمام رسیده است .محمد هادی ضیایی مهر اضافه کرد :اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون هزار میلیارد ریال است و اعتبار مورد نیاز کل پروژه هزار و 300میلیارد است در حالی که اعتبار مربوط به این طرح در سال 95 مبلغ 500میلیارد تومان منظور شده است .وی تصریح کرد :عملیات زیرسازی از نقطه صفر مرزی تا کیلومتر 65 مسیر در کشور افغانستان (ایستگاه جونو)به اتمام رسیده و پیمانکار عملیات روسازی نیز تعیین شده و در حال تجهیز کارگاه است اما برای قطعه آخر این پروژه به طول 68 کیلومتر از جینو تا هرات اقدام خاصی تا کنون از سوی افغانستان صورت نگرفته است.