علی‌اصغر نخعی‌راد ظهر امروز 11 شهریور ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گفت: با وجود اینکه پیشنهادات زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کلان‌شهر مشهد مطرح شده، اما مواردی که عملیاتی شوند نداشته‌ایم و این موضوع فقط مربوط به مشهد نیست بلکه در مجموع شهر‌ها چنین وضعیتی را شاهد هستیم که یکی از علل اصلی این موضوع محدودیت‌های برجام و شرایط رکود حاکم بر جامعه است. وی خاطرنشان کرد: البته از سوی دیگر خوشبختانه سرمایه‌گذاران داخلی نیز به قدری متمایل به حضور در پروژه‌ها هستند که نوبت به سرمایه‌گذار خارجی نمی‌رسد و ما سعی کرده‌ایم که از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی موفق که پروژه‌های موفقی در شهر‌هایی نظیر کیش داشته‌اند، استفاده کنیم.رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه شورای چهارم در ابتدای کار نسبت به بررسی مشکلات مشهد و شهرداری اقدام کرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات و معضلات که در اولویت کاری ما قرار گرفت پیشرفت بسیار ناچیز خط دو قطارشهری مشهد بود زیرا این خط با وجود پیشرفت مالی 70 درصد تنها 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در این راستا شورای چهارم نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند. نخعی‌راد در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که در مشهد در شورای چهارم شکل گرفته است، اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری بیش از 1200 میلیارد تومان در شورای چهارم برای کلان‌شهر مشهد نهایی شده و این در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری شورای قبلی در طی چهار سال تنها 2500 میلیارد تومان بوده است.وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر نیز 23 بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 9000 میلیارد تومان تعریف شده که 6 پروژه از این تعداد آماده ارائه در صحن علنی شورای شهر برای تصویب و مابقی در دست بررسی است.رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: 67 درصد از این پروژه‌ها در مناطق کم‌برخوردار، 13 درصد در مناطق نیمه‌برخوردار و 20 درصد نیز برای مناطق برخوردار تعریف شده‌اند. نبود خط دو مترو مشهد سالانه 1000 میلیارد تومان ضرر می‌رساندنخعی‌راد اضافه کرد: طی برآورد‌های کارشناسی انجام شده، نبود خط دو قطارشهری مشهد سالانه 1000 میلیارد تومان به مشهد ضرر وارد می‌کند از این‌رو شورای چهارم تمام تلاش خود را در این راستا انجام داده و نهایت توانستیم در طی این مدت پیشرفت خط دو را به حدود 70 درصد برسانیم همچنین عملیات اجرایی و حفاری خط سه را نیز آغاز کنیم.رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با انجام این مدیریت جهادی و تلاش مجموعه قطارشهری، فاز اول خط دو مترو مشهد در سال جاری و مجموع خط دو در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.وی یکی دیگر از مشکلات موجود که در بررسی اولیه مورد توجه قرار گرفت را ساخت و ساز‌ها در ارتفاعات، تخلفات شهرداری، نا‌بسامانی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، عدم امکان بهره‌برداری از درآمد پایدار و روی‌آوردن به پارکینگ‌فروشی دانست و عنوان کرد: در طی این سه سال در تمام این زمینه‌ها نیز برنامه‌هایی برای رفع و بهبود مشکلات انجام شده است. شهرداری در مدیریت سابق، تخلف را عمومی کرده بودنخعی‌راد با بیان اینکه شهرداری در مدیریت سابق، تخلف را عمومی کرده بود، تصریح کرد: شهرداری در آن دوره به مردمی که تخلف می‌کردند در صورت پرداخت جریمه اجازه امکان فعالیت می‌داد و این مقدار جریمه به اندازه‌ای بود که متخلفان با پرداخت آن و در قبال اجازه ادامه فعالیت می‌توانستند سودی را حاصل شوند و به نوعی تخلف شهرداری به آنان، برای آن‌ها جایزه محسوب می‌شود.وی ادامه داد: به طور مثال شهرداری در صورت تخلف، به ازای هر مترمربع متخلفان را تنها 900 هزار تومان جریمه می‌کرد و متخلفان با پرداخت 900 هزار تومان جریمه تخلف و نیز یک میلیون تومان هزینه ساخت برای هر مترمربع تقریبا دو میلیون تومان هزینه می‌کردند و همان ملک را با متری چهار میلیون تومان می‎فروختند و در این صورت با وجود تخلف، سودی نیز حاصل می‌شد که خوشبختانه اکنون دیگر ادامه این امر غیر‌ممکن شده است.منبع:  ایسنا- منطقه خراسان،